Az X-Faktor, üzleti szemmel
2019. november 11. írta: Üzleti Farkas

Az X-Faktor, üzleti szemmel

Olvasási idő: 8 perc

Aki követte a korábbi cikkeimet, az tudja, hogy egy kedves jó barátom, Zseethoven az X-Faktor indulóinak táborát erősíti idén. Aki pedig még a műsort is követi, az tudja, hogy sajnos véget ért számára a "tehetségkutató". Vagyis számukra. De miért tettem idézőjelbe a tehetségkutatót és miért javítottam többes számra őt? A kép alatt folytatom.

75521921_2493042447431557_3852209524161118208_n.jpg 

Mi történt a táborban?

 

Az első válogatón 4 egyértelmű igennel jutott tovább. Aminek nagyon örültünk. Ő is a saját sikerének és én is, hogy elindul valami most, amiben tudom segíteni őt a marketing tudásommal. Így vártuk a tábort, bizakodva. Itt összekerült véletlenszerűen más indulókkal és a feladat adott volt. Együtt elő kell adni valamit. Erre írtak is egy saját zenét, 1 nap alatt. Zseethovennek jutott mindössze fél perc műsoridő. Megint... Ennek már annyira nem örültünk, hogy ismét csak ennyi időt kapott. Ám ekkor jött csak a feketeleves, de nevezzük úgy inkább, hogy kezdődött a show. Merthogy, az idei műsorban sajnos kevés csapat indult, így kiejtettek pár embert, hogy őket utána csapattá gyúrva, legyen miből szemezgetni annak a mentornak aki majd kapja őket. Sajnos a kreatív szakemberek az RTL-nél úgy döntöttek, hogy a cimborám is erre a sorsra jut. Jött is a kérdés neki: "Egyedül kiestél, de csapatba beraknánk másokkal együtt és tovább jutsz. Benne vagy?" 

"Benne."

Így született meg a Plan B nevű formáció, Puskás Peti mentorálása alatt. A Zseethoven X-Faktor sztori így kiegészült egy rapperrel, Tóth Balázzsal, művésznevén Blite. De aminek én kifejezetten örültem, hogy egy énekes hölgy is erősítette a csapatot László Enikő személyében.

75371578_2478113612434950_2000782580374306816_n.jpg

Az A tervnek lőttek, jön a B

 

A műsort, amit most vetítenek a TV-ben, nyáron forgatták, hogy aki bejut az élő showba, azokat feltudják készíteni a mentorok. Szóval, mi pontosan tudtuk, hogy mi fog történni Zseethovennel. Én így is készítettem és építettem fel a marketing tervet, mert kiakartuk hozni a maximumot, mivel ez ingyen reklám neki. De nem baj, a lényeg, hogy bejutott a következő fordulóba, hirdetési felületnek pedig nem rossz a TV. Az adás másnap le is ment. A valóságban ennek a frissen megalakult csapatnak pedig teljesen ismeretlenül volt 3 napjuk a produkcióra. Ha már 2 rapper van a csapatban, akkor egyértelmű volt a saját dal. 2 nap alatt össze is hozták és előadták a mentoruknak, hogy döntsön, kapnak e széket vagy sem. Itt a szabály annyi, hogy 6 db szék van, a mentorok pedig a saját kategóriájukból szelektálnak így és aki leült, azt fel is állíthatják, ha jön egy jobb produkció. Történt jó is meg rossz is, de kezdem a jóval. Továbbjutottak a mentorházba. Mi a rossz akkor? Hát... a 48 óra alatt összerakott produkciót leadták 29 másodpercben, ráadásul úgy vágták össze, hogy a daluk végét adták le kb 20 másodpercig, aztán bevágták a közepét... TEHÁT! A néző meg sem ismerhette az készítők által összerakott csapatot. Nem is tudja, hogy ők miért kaptak széket, mit keresnek a mentorházba, mivel a produkciójuk nem lett bemutatva és kiértékelve sem. Nem értem. Nem értem, hogy 24 továbbjutóra miért nem tudták annyi időt szánni, hogy legalább megmutassák miért jutnak tovább. A cikk végén megtudod nézni a leadott produkciót és alatta az eredetit. De nem csak ők jártak így. Amit még jobban nem értek, hogy aki kiesett azt miért mutatták 10-szer tovább. Rengeteg értékes perc elment a kiesőkre, amit a továbbjutók sínylettek meg. Például a fiúk kategóriájánál folyamatosan cserélték a székeket. Persze, mert ez a ByeAlex kategóriája idén, meg ott a Manuel, aki az idei show sztárja és a Tippmix pénzt érdemes inkább az ő győzelmére tenni a 1,20-as Barca tuti helyett.

 

Hogyan csinál ebből üzletet ByeAlex már válogatón?

 

Egyszerűen. Tavaly a USNK tökéletes példa volt neki, hogy mennyi pénzt lehet lenyúzni egy friss, kezdő előadóról. Eleve egy gusztustalan szerződést* kapnak az élő showba fellépő bejutók, de szegény erdélyi srácokról ByeAlex még azt is lehúzta ami sosem volt az övék. Merthogy, teljesen elkorcsosította ezt a csapatot, akik angolul rapeltek és a művész úr olyan minősíthetetlen szövegeket írt nekik, hogy egy kérdést tudok csak feltenni. Hol van ma már a USNK? Megérte magyarra váltani angolról és olyan dalokkkal kijönni, hogy lájkolj-lájkolj-lájkolj... Sajnálom őket, de akit ki lehet használni, azt kihasználják. Na de jött Apu. Apu Alex új művészi megtestesülés vagy reinkarnációja, akit egy egyértelmű cél irányít: Pénz, pénz hátán. Apu mindent magáénak akar itthon, ami kezdő és tehetséges, ezért indult el az #apubemutatja produkciós iroda 2019 elején. Gyorsan elmondva, akiben látja Apu az aranytojást tojó tyúkot, annak csinál egy klipet, ad egy gusztustalan szerződést és lényegében szinte minden bevételtől elesnek. Sajnos ez az ötlet Alexnek a sok előadóval sem hozott annyit mint a tavalyi X-Faktor győztes srácok, így egy ideig jegelte ezt a témát, hogy aztán a válogatót kicsit kisajátítsa és az amúgy is jó RTL-es fizetését kiegészítse. Egyrészt Manuel kapott 2 klipet. Gondolhatjátok az ingyen reklámon kívül mennyi haszna volt a 18 éves előadónak a saját zenéjéből. Már ez jó zsebpénz Apunak, de élesítette saját "kiadóját" és lecsapott akire tudott. Jött is egy srác Zénó személyében, akit nem szeretnék minősíteni, mert a következő történt: az év elején Zseethoven indult a rap.hu Rap Battle Aréna nevű versenyén ahol elindult ez a Zénó srác is. A verseny egyszerű volt. 2 előadó összekerült és beefelniük kellett, ami annyit jelent, hogy szidni kell a másikat egy zenében, végig. Na hát Apu most is megmutatta, hogy ami fénylik azt a fogához üti, mert az a meglepő fordulat állt elő, hogy Zénó az X-Faktor székes feladatán azt a zenét adta elő, amivel Zseethovent oltotta le egy másik versenyben. Erre Alex fogta és csinált hozzá egy klipet. Félreteszem, hogy az egyik előadó a barátom, de kérdem én. Ez mennyire fér bele, hogy a rapper, akinek meg kéne mutatnia a szövegírói tudását, előadja az ország legnagyobb tehetségkutatójában azt a számot, amiben azt említi, hogy a másik X-Faktor versenyző belével kidekorálja a falat? Miközben, akinek szól ez a zene a stúdióban hallgatja végig, amit amúgy már megkapott tőle fél éve egy másik versenyben. De tudjuk, Apunak nincsenek erkölcsei, így nem csodálom, hogy leforgatott a Zseethoven beefre egy klipet, miközben végig tudta, hogy ez a zene annak szól aki a Plan B nevű csapatban továbbjutott a mentorházba... ez a zenei piac itthon.

*titoktartási okok miatt nem árulhatom el a szerződés tartalmát, de képzeld el, hogy dobok feléd egy kiló sót, és amit a tenyereddel eltudsz kapni, az mind a tiéd. Na pont ilyen az X-Faktor élő show szerződése.

De jött mentorház és C tervre váltottunk

 

Mert aki látta a vasárnapi adást, az tudhatja, hogy sajnos kiesett a Plan B. Ez van. De talán nem is baj. A célt elértük. Többen megismerték a Zseethoven nevet, megvolt az első lépcsőfok és mindenki levonta a tanulságot a sztoriból. Én arra számítottam, hogy legalább 5 lépcsőfokot átlépünk, így is terveztem a marketinget, de ennek is örülök, mert mindenképp elindult valami. A Plan B Youtube-ra feltöltött produkciójának a 10 ezres nézettsége is tökéletesen tükrözi, hogy mennyire nem elég ha csak rövid időre jut valaki képernyőre. Megértem, rengetegen voltak, de azért a legjobb 24-ről szerintem illene többet mutatni, hogy izguljon a néző. Így az ő esetükbe, ahogy én láttam, kicsit olyan mintha odakerültek volna a mentorházba egyből. Én nyilván szemfülesen néztem az adást, ha már a barátom szerepel benne, így simán eltudom képzelni, hogy most amikor kiestek, egy csomóan jogosan kérdezték, hogy "Ők kicsodák?", "Hogy jutottak el idáig?". Zseethoven teljes, képernyőn tölött ideje nem haladja meg a 2 percet, de csapattal elért kb 5 percet. Ezért tettem idézőjelbe a tehetségkutatót a bekezdésben. Nem tudom, hogy a készítők merik e egyáltalán ezt a szót használni rá, mert ez egy show, ez egy műsor. Így Zseethoven esetében jön a C terv, megküzdünk mindenért és nevetve fogunk visszagondolni erre az egészre. Sok terv van, nem féltem, hogy elfog veszni.

Miért nem tehetségkutató már az X-Faktor?

 

Adott 4 mentor, akiknek a feladata az lenne, hogy az indulók közül a legtehetségesebbeket válasszák ki. Nem szeretném sokáig ragozni, de hát egyértelmű, hogy itt semmi másról nincs szó csak műsorgyártásról, ha egy Light Hiro továbbjut úgy, hogy a ByeAlexxel közösen adják elő a kors kors kors-t mert szegény srác még ezt sem tudta megtanulni. De ott van a Loca Pantera vagy a gitár törő csávó akit ők, a műsor készítői hívnak el minden évben. Aztán még viccesen kitesznek Facebookra egy szavazást, hogy jövőre engedjék e indulni. Mert milyen gáz lenne, úgy megkérdezni, hogy: "Elhívjuk jövőre pár ezer forintért vagy meguntátok már?". Eleve ez a két "megbotránkoztató" (nem volt az) fellépés kapott több mint 10 percet, akkor kedves olvasók, X-Faktor nézők és Magyarországon élő emberek: Lehet nevezni azt a tehetségkutatót tehetségkutatónak, ahol a botrány 100-szor több percet kap, mint a tehetség? Nem. Mert azt nem lehet itthon eladni. A tehetség már nem szegez embereket a képernyők elé. Meguntuk, a Megasztárnál kihalt ez a műfaj. Nekünk botrány kell. Az előző cikkemből idézek magamtól: "Mi vagyunk az ország, akik a Mónika-shown nőttek fel." Ezért sincs lecserélve ez a mentorgarnitúra. Mert működik velük a show. Ők csak bohóckodni jöttek magas gázsiért. Eleve nem értem mit keres ott 4-ből 4 olyan előadó, akik mind valami tehetségkutatóból cseperedtek. Ha ez egy igazi tehetségkutató lenne, akkor szerény szakmai véleményem szerint a mentorgárda a következőkből állna:

  • Egy zenei producer
  • Egy zenei előadó aki mögött van nagy, több éves SZAKMAI múlt
  • Egy kiadó vezetője/tulajdonosa
  • Egy valaki pedig aki a médiát képviseli

Szerintem ők tudnának mérlegelve dönteni, hiszen ők látják a zenét teljesen, mint üzlet. Így lenne mindenhonnan rálátásuk erre piacra és tudnának jól mentorálni.

De itt nem akar senki jól dönteni, mindenki műsort akar, mindenki botrányt, de talán jövőre már gitártörés nélkül...

 

Köszönöm, ha velem tartottál ebben a kis sorozatban, remélem tetszett. Ahogy pedig ígértem, folytatom a Zene, mint üzlet sorozatot, ahol beszélünk a produceri munkákról, Youtuberól, Spotifyról, jogdíjakról, zene felvételről és kiadásról, de sorolhatnám még... inkább kövess be Instagramon, hogy ne maradj le:

Üzleti Farkas Instagram

Zseethoven Instagram és Youtube csatorna (hogy most rögtön feltudj iratkozni)

László Enikő Instagram

Blite Instagram

Az ígért produkciók pedig, hogy hallhasd a leadott verzió és a valós verzió közt a különbséget:

X-Faktor:

Teljes produkció:

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletifarkas.blog.hu/api/trackback/id/tr8715301620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása